04 List

Posiłki w pracy - czyli jak się zorganizować

Czy macie czasem tak, że chętnie byście się zdrowo odżywiali i zabierali zrobione przez siebie posiłki do pracy, ale jak już siadacie do tworzenia konkretnych planów to jakoś tak ciężko się zorganizować, znaleźć odpowiednie przepisy, zrobić listę zakupów itp. ?

Dlaczego w ogóle warto przygotowywać posiłki do pracy ?

 1. Pewność.

Jedząc na mieście czy na stołówce nie zawsze mamy pewność, że przygotowane posiłki są świeże i zdrowe.


2. Brak przypadkowych wyborów.

Unikamy gorszych żywieniowych wyborów, pod wpływem wilczego głodu. Jeśli jesteśmy głodni, sięgamy po prostu do torebki/lodówki po nasz lunchbox.


3. Oszczędność pieniędzy.

We Wrocławiu jest bardzo duży wybór restauracji, ale jeśli chcemy zjeść coś porządnego to musimy się liczyć z wydatkiem 25-40 zł za danie obiadowe. Jeśli doliczymy do tego jeszcze jakiegoś batonika, słodki soczek, colę itp. tworzy nam się niezła sumka, której wielkość w skali miesiąca może zaskoczyć. 
*Wrocław jednak jest tak obfity w przeróżne restauracje, że aż żal byłoby sobie całkowicie odmówić próbowania nowych smaków. Dlatego ja jadam 1x w tygodniu na mieście. Czasem jest to śniadanie/lunch/kolacja, od czasu do czasu pozwolę sobie również na loda, bo wszystko jest dla ludzi tylko trzeba z tego korzystać z umiarem :) 


4. Spokojna głowa.

Nie musimy się ciągle zastanawiać: Co zjeść ? Co zamówić ? Na co mam ochotę ? Gdzie będzie najszybciej, najtaniej, najsmaczniej ?


5. Regularność.

 Łatwiej nam będzie dbać o regularność posiłków jeśli będą wcześniej przygotowane i zabrane do pracy.

Jak się zorganizować?

Na początek, polecam zaopatrzyć się w pudełka, w których będziemy trzymać posiłki. Według mnie silikonowe i szklane najlepiej się sprawdzają. Przyda się jeden lunchowy, najlepiej z przegródką, mały na II śniadanie, butelka na koktajl, sałatkowy z pojemniczkiem na sos. 
Można również kupić specjalne termosy, które utrzymują ciepło posiłku – idealne rozwiązanie dla tych, którzy nie mają gdzie odgrzać obiadu.

  • Nie trzeba brać 4 różnych posiłków do pracy. Można przygotować sobie dwie porcje sałatki czy lunchu. Oszczędzamy w taki sposób czas na przygotowanie jedzenia w domu.
  • Porcje owoców i zielonych dodatków do koktajli możemy zamrozić w plastikowych torebkach. Dzięki temu taki koktajl można przygotować w niecałą minutę.
  • Polecam planować swój jadłospis i listę zakupów na cały tydzień. Na początek jednak spróbujcie zaplanować 2 dni, później 3 itd. Każdy znajdzie w końcu swój własny system.
  • Przyda się na pewno alarm w telefonie przypominający o zjedzeniu posiłku. Idealne rozwiązanie dla tych, którzy rzucają się w wir pracy :)
  • Moi pacjenci mają przeróżne kombinacje posiłków, które zabierają do pracy.

Najczęściej jednak wygląda to mniej więcej tak:

➡Śniadanie –w domu - omlet/ jajecznica/ owsianka/kanapki
➡II śniadanie – jogurt z domowym musli, owocami, placuszki, orzechy, koktajl 
➡Lunch – kasza pęczak/gryczana/bulgur/jaglana z duszonymi/pieczonymi warzywami i mięsem/rybą w sosie: pomidorowym/na mleczku kokosowym, leczo, burgery, tortille, zupy np. tajska, kremy z pomidorów, pieczonych warzyw.
➡IV posiłek – sałatki: grecka, z mixem sałat, pomidorkami, awokado, fetą/mozzarellą/kozim serem, burakami, kaszą, makaronowa, z łososiem wędzonym/kurczakiem/indykiem 
➡Kolacja – grzanki/zapiekanki/pieczona ryba/ zupa/sałatka
Tutaj można kombinować – np. 2 x lunch tylko mniejsza porcja, wtedy sałatka na kolację, 2 x sałatka, wtedy lunch w domu itd.

Jakich sprzętów kuchennych potrzebuje osoba, która chciałaby się zdrowo odżywiać i zabierać posiłki do pracy?
Na pewno przyda się:

  • Blender ręczny – zrobimy i koktajl i zblendujemy zupę. 
  • Patelnia grillowa. 
  • Koszyk do gotowania na parze lub garnek do gotowania na parze

Na początku będzie ciężko, bo każde działanie, które ma przynieść zamierzony - pozytywny efekt, wiąże się z wysiłkiem, regularnością i konsekwencją. Jeśli jednak przetrwamy trudne początki i to całe zdrowe odżywianie nam się spodoba (a zapewne tak będzie jeśli podejdziemy do tego z rozsądkiem) to wyrobimy w końcu nawyk. W taki sposób, przygotowanie sobie posiłków do pracy nie będzie dla nas absolutnie czymś dziwnym czy kłopotliwym.

Autor artykułu:

Dietetyk Agata Matacz

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe