<img height="1" width="1" src="https://www.facebook.com/tr?id=656258208087896&ev=PageView&noscript=1" />
04 List

Słodziki vs cukier

Dlaczego lubimy słodki smak ?

1. Kojarzy nam się ze słodkim mlekiem matki zawierającym laktozę oraz z wodami płodowymi bogatymi w glukozę.
2. Cukier – a dokładniej glukoza jest fundamentalnym źródłem energii dla mózgu i erytrocytów.
3. Podczas jedzenia słodkich potraw wydzielana jest serotonina, tzw. hormon szczęścia. 
4. Przyjemność płynąca ze spożywania słodkiego pobudza odruch żywieniowy i motywuje nas do kontynuowania jedzenia.

Jakie mogą być konsekwencje zbyt dużej ilości cukru w diecie ?

  • Otyłość
  • Insulinooporność
  • Cukrzyca typu II
  • Wysokie stężenie tróglicerydów w surowicy krwi
  • Próchnica zębów
  • Niedobory w diecie, ponieważ cukier nie dostarcza żadnych wartości odżywczych. 
  • Rozwój niekorzystnej mikroflory w jelitach

Naprzeciw konsumentom wyszli producenci sztucznych słodzików, zachęcając do ich stosowania zamiast cukru. 

SZTUCZNE SŁODZIKI – czy mamy się czego obawiać?

Po pierwsze:

Absolutnie nie zachęcam Was do rozpoczęcia stosowania słodzików. Uspakajam tylko tych, którzy mają poczucie, że z każdą tabletką słodzika dodawaną do herbaty się trują.

Po drugie:

Zastąpienie białego/trzcinowego/brązowego cukru słodzikiem może przynieść korzystny efekt u osób, które nie wyobrażają sobie odstawienia słodkiego smaku.

Po trzecie:

Jest to aktualne stanowisko nt. słodzików. Możliwe, że za kilkanaście/kilkadziesiąt lat się ono zmieni.

Chciałabym Wam przedstawić Stanowisko Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego dot. stosowania niskokalorycznych zamienników cukru, 2016 r.

Polskie Towarzystwo Badań nad Otyłością i Polskie Towarzystwo Diabetologiczne potwierdzają bezpieczeństwo stosowania niskokalorycznych substancji słodzących w produktach żywnościowych i rekomendują zastępowanie nimi sacharozy przez osoby z rozpoznaniem nadwagi i otyłości, a szczególnie w sytuacji występowania zaburzeń gospodarki węglowodanowej (nieprawidłowej glikemii na czczo, nietolerancji glukozy i cukrzycy typu 2).

Odnosząc się do doniesień dotyczących rzekomego zwiększonego ryzyka niektórych nowotworów u zwierząt doświadczalnych, którym podawano sacharynę, aspartam i cyklaminian, należy podkreślić, że wyniki ostatnich badań przeprowadzonych u ludzi nie potwierdziły tych tez.

Co można stosować?

Substancje intensywnie słodzące

  • Aspartam – NIE u chorych na fenyloketonurię 
  • Acesulfam K
  • Cyklaminiany
  • Sacharyna – NIE u kobiet w ciąży i dzieci
  • Sukraloza

Poliole -  o nich więcej w przyszłym tygodniu

  • Ksylitol
  • Erytrol
  • I inne

A także słodziki naturalne:

  • glikozydy stewiolowe
  • inulina

Dla sztucznych substancji słodzących określono ADI (acceptable daily intake, mg/kg m.c.) czyli dopuszczalne dzienne spożycie.

Mężczyzna ważący 70 kg, aby przekroczyć ADI dla aspartamu musiałby zjeść ok. 0,5 kg gumy do żucia lub wypić ok. 5 litrów napoju gazowanego bezalkoholowego. Sami widzicie, że przekroczenie ADI wiąże się ze sporym wysiłkiem, dlatego tak jak we wszystkim należy zachować po prostu umiar.

Jaką przewagę mają słodziki nad cukrem ?

  • stosowanie ich jest bezpieczne u większości osób
  • mają niską lub zerową kaloryczność
  • poliole chronią przed próchnicą
  • są wygodne w stosowaniu
  • różnorodne
  • nie mają niekorzystnego wpływu na gospodarkę węglowodanową

Pamiętajmy jednak o tym, że w nadmiernej ilości mogą dawać efekt przeczyszczający (np. ksylitol) oraz trzeba kontrolować ich spożycie u kobiet w ciąży i małych dzieci.

Autor artykułu:

Dietetyk Agata Matacz

Źródła: 

•Małecki M (red.): Stanowisko Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością i Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego w sprawie stosowania niskokalorycznych substancji słodzących. Diabetologia kliniczna, 2016. 3: A65.

•Łajdecka K., Kujawska-Łuczak M. Stosowanie niskokalorycznych środków słodzących u osób
z cukrzycą typu 2. Forum Zabubrzeń Metabolicznych, 2016; 7 (1), s. 24-30.

•Kłosiewicz-Latoszek L., Cybulska B. Cukier a ryzyko otyłości, cukrzycy i chorób sercowo-naczyniowych. Probl Hig Epidemiol, 2011. 2, s. 181-186.

•Brusick D., Berry C. Sucralose Non-Carcinogenicity. A Review of the Scientific and Regulatory Rationale, 2016.

•Riobio-Serván P, Sierra Poyatos R, Soldo Rodríguez J. Low and no calorie sweeteners (LNCS); myths and realities. Nutr Hosp, 2014. 30, s. 49-55.

•Jarecka J., Wyrębek-Gajda J. Ocena bezpieczeństwa substancji dodatkowych przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, 2017.

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe