<img height="1" width="1" src="https://www.facebook.com/tr?id=656258208087896&ev=PageView&noscript=1" />
11 Maj

Co warto wiedzieć o soli ?

Sól to nic innego jak chlorek sodu. Kiedyś uważana za cenne „białe złoto”- dziś demonizowana przez dietetyków i lekarzy, którzy namawiają do ograniczenia jej spożycia w diecie. 

Czy sól jest nam do czegoś potrzebna ?

Oczywiście, bo bez soli, a dokładniej zawartego w niej sodu nie bylibyśmy w stanie przeżyć. Reguluje on zawartość płynów w naszym organizmie, bierze udział w przewodzeniu nerwów oraz transporcie przeróżnych związków.

Problem polega na tym, że Polacy spożywają soli po prostu za dużo. Według Światowej Organizacji Zdrowia bezpieczną ilością byłoby 5 g. Taką ilość można porównać do płaskiej łyżeczki do herbaty.  Niestety, nasze społeczeństwo spożywa 2-3 razy więcej soli niż zaleca WHO. Należy podkreślić, że pewną część z tych 5 g dostarczamy również z produktami, które na co dzień spożywamy: wędliny, pieczywo, sery, a także w dania typu
fast-food, instant, poddanych wstępnej obróbce termicznej. Przez wieki człowiek musiał się bardzo postarać, aby zdobyć chociaż najmniejszą ilość soli, dlatego nasze organizmy niezbyt dobrze radzą sobie z nadmiarem soli.

Jakie zatem mogą być konsekwencje spożywania zbyt dużej ilości soli ?

Spożywanie sodu w dużych ilościach i przed dłuższy czas może zwiększać ryzyko wystąpienia różnych chorób. Ze względu na to, że sód podwyższa ciśnienie tętnicze krwi może doprowadzić do nadciśnienia tętniczego, a później do udaru mózgu czy zawału serca. Nadmierna ilość soli może być również winowajcą obrzęków, ponieważ zatrzymuje wodę w organizmie. To jeszcze nie koniec, sól może sprzyjać wystąpieniu raka żołądka, osteoporozy, kamieni nerkowych.

Skupmy się więc na tym, jak ograniczyć zawartość soli w naszej diecie:

1. Postaraj się ograniczyć do minimum dosalanie potraw.

2. Zrezygnuj z dużej ilości kupnego pieczywa, wędlin, serów, wędzonek, konserw, żywności typu fast-food, mieszanek przyprawowych, kostek rosołowych, parówek, słonych przekąsek.

3. Sprawdzaj zawartość soli na etykietach produktów, które kupujesz. Powinna ona znajdować się jak najdalej w spisie składników.

4.Do przyprawiania potraw używaj aromatycznych ziół takich jak: majeranek, tymianek, zioła prowansalskie, kmin rzymski, cząber, curry, kurkumę, paprykę słodką, ostrą, pieprz, kminek itd.

Na początku może Ci brakować słonego smaku, ale z czasem Twoje kubki smakowe się przyzwyczają i nie będzie Ci to w ogóle przeszkadzać. Warto podjąć takie wyzwanie dla własnego zdrowia i samopoczucia  :)

Autor artykułu:

Dietetyk Agata Matacz

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe