21 Maj

Jak jeść więcej warzyw?

Wielu moich pacjentów na początku naszej współpracy ma problem, żeby zjeść rozpisaną przeze mnie ilość warzyw. Jeśli Ty też masz problem, żeby uwzględnić w swoim jadłospisie odpowiednią ilość warzyw to dzisiejszy wpis jest właśnie dla Ciebie !

Po pierwsze, dlaczego jedzenie warzyw jest takie ważne ?

1. Są źródłem wielu cennych witamin: C, K, E, prawie wszystkich witamin z grupy B.
2. Uzupełniają dietę w składniki mineralne: m.in. wapń, potas.
3. Spożywanie warzyw bogatych w przeciwutleniacze odgrywa istotną rolę w profilaktyce wielu chorób. 
4. Dostarczają błonnika pokarmowego, który m.in. wpływa na poprawę pracy jelit. 
5. Są źródłem wody.
6. Są niskokaloryczne.

Zalet jest mnóstwo i można by było je wymieniać w nieskończoność, ale często jesteśmy świetni w teorii, a gorsi w praktyce. Dlatego teraz zajmiemy się praktyczną kwestią.

Ile warzyw powinniśmy zjadać ?

400 g warzyw i owoców, z czego ¾ powinny stanowić warzywa, a ¼ owoce.

Jak w takim razie jeść więcej warzyw?

1. Miej zawsze w lodówce: roszponkę/rukolę/różne sałaty/ jarmuż/szpinak. Nie musisz z nich przygotowywać tylko sałatek. Szpinak, jarmuż, sałaty możesz dodać do obiadu czy zielonych koktajli. 
2  Aby przedłużyć przydatność do spożycia wszystkich liści, do opakowania w którym przechowujesz np. roszponkę włóż lekko zwilżony papier ręcznikowy. 
3. Pokrój marchewkę, seler naciowy, paprykę itp. w paski, włóż tak przygotowane do lodówki. Możesz po nie sięgnąć w każdej chwili. 
4. Jeśli nie pasuje Ci smak samych warzyw, przygotuj smaczne dressingi lub dipy. Taki sos możesz przygotować na bazie jogurtu naturalnego, czosnku, przypraw/sosu balsamicznego, musztardy, miodu/oliwy, musztardy, octu balsamicznego.
5. Zamiast kładzenia warzyw na kanapkę, połóż je z boku- nie będziesz ograniczony ilością, która zmieści się na kanapkę :) Będziesz wtedy w stanie zjeść całego pomidora/paprykę/ogórka niż tylko 4 plastry. 
6. Z różnych liści lub nawet z warzyw możesz przygotować domowe pesto. Np. z rukoli, szpinaku, bazylii, buraka. Dodaj podprażone orzechy, parmezan i oliwę, zmiksuj. Do czego przyda się takie pesto ? Np. zamiast masła do kanapek, do ryżu/kaszy/makaronu. 
7. W zupie krem można przemycić bardzo duże ilości różnych warzyw: szparagi, cukinia, marchew, buraki, pomidory, papryka i wiele, wiele innych. Postaraj się, żeby ich za bardzo nie rozgotować, bo stracą dużo cennych składników.
8. Zupy kremy wbrew pozorom są bardzo syte, a można jeszcze do nich dodać pestki dyni, nasiona słonecznika, orzechy nerkowca, płatki migdałów oraz grzanki z żytniego pieczywa.

Do czego były mi potrzebne warzywa ze zdjęcia?

• jarmuż do zielonego koktajlu z mango, truskawkami i awokado
• szpinak do makaronu z kurczakiem i suszonymi pomidorami
• marchew jako dodatek do II śniadania
• roszponka, pomidorki i ogórek do sałatki warzywnej z dressingiem na bazie sosu balsamicznego
• ziemniaki do domowych frytek
• buraki do sałatki z roszponki z pieczonymi burakami

 

Autor artykułu:

Dietetyk Agata Matacz

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe